Alchemy in the b&w lab (en español al final)

Old developer bath after mercury processing of a negative to intensify it.

Old developer bath after mercury processing of a negative to intensify it.

In this era of virtual film, photos in the cyberspace and social networks, put my hands to work with real film is still magic for me. I appreciate the craft, the magic of use one chemical and not other, like if I would be an alchemist. And the fact to experiment without know certainly what I will have at the end, there are a lot of things that could go wrong during the middle steps. One have to take risks.
I was preparing my last Kodak D 23 developer, this is because where I live is impossible to find metol, the developer agent. This soup was used a lot by Ansel Adams and by the Life magazine laboratory. It gives you fine grain, good tones and detail without block the highlights. There are a lot of experiments mentioned in others articles but D 23 diluted 1:1 is the most stable of the options and, cause the dilution, the developer have less dissolving effect in the borders of the grain. I used a short second bath with borax to let the shadows develop a little more. At the end I liked the negative but find it a bit weak. So I take from the shelf an old intensifier that, as his name reveal, make the exposed part of the negative more intense. Then, you must develop it again in a sodium sulfite solution or an old developer to get a more accentuate effect or micro contrast. Finally, I did a experiment putting the negative in an old solution of selenium to assure the permanence of the effect. I don’t know if this last will work cause I could´t find books about that. Is an experiment. All that work to get a nice negative whose image I share now here, after decoding it in ones and zeroes.

Alquimia en el laboratorio ByN

En esta era de film virtual, fotos en el ciberespacio y redes sociales, poner mis manos a trabajar con película real es aún mágico para mí. Aprecio el oficio, la magia de usar un químico y no otro, como si fuera un alquimista. Y el hecho de experimentar sin saber ciertamente que tendré al final, hay un montón de cosas que pueden salir mal durante los pasos intermedios. Uno tiene que correr riesgos.
Estuve preparando mi último revelador Kodak D 23, eso es porque donde vivo es imposible encontrar metol, el agente revelador. Este preparado fue usado mucho por Ansel Adams y por el laboratorio de la revista Life. Te da grano fino, buenos tonos y detalle sin bloquear las altas luces. Hay un montón de experimentos mencionados en otros artículos pero el D 23 diluído 1:1 es la más estable de las opciones y, debido a la dilución, el revelador tiene menos efecto disolvente en los bordes del grano. Usé un segundo baño corto con borax para dejar a las sombras revelarse un poco más. Al final me gustó el negativo pero lo encontré un poco débil. Así es que tomé de los estantes un viejo intensificador para acentuar un poco el efecto de micro contraste.Finalmente, hice un experimento poniendo el negativo en una vieja solución de selenio para asegurarme la permanencia del efecto. No sé si esto último funcionará porque no pude encontrar libros sobre esto. Es un experimento. Todo ese trabajo para conseguir un negativo cuya imagen comparto ahora aquí, después de decodificarlo en unos y ceros.

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~ by hernanzenteno on October 13, 2013.

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